Decydując się na zakup roweru, koniecznie musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, gdzie będziemy się nim poruszać. Oprócz rowerów górskich, które są chyba najbardziej znane w naszym społeczeństwie, wyrosłym na rowerowych prezentach komunijnych, na rynku prym wiodą rowery trekkingowe i rowery crossowe. Te ostatnie stały się w ostatnich latach najpopularniejszym i najchętniej kupowanym rodzajem roweru. Jego cecha charakterystyczna to optymalność, ponieważ łączy on w sobie cechy innych rodzajów rowerów. Znajdziemy w nim zatem cechy roweru trekkingowego, szosowego i górskiego. Tak samo jak na wyjazdach w górki poradzi sobie na asfalcie miejskim czy miejskim chodniku.
Jakie są cechy charakterystyczne roweru crossowego?
Jest on dość lekki – to szczególnie ułatwia życia mieszkańcom bloku, którzy rowery często wnoszą do swojego mieszkania na noc. Rower crossowy nie ma zamontowanego bagażnika, ale istnieje możliwość jego montażu. Jeśli chodzi o błotniki, jest podobnie, można je zamontować, jeśli taka jest wola rowerzysty. Dzięki temu rowerem crossowym może poruszać się tak samo sprawnie amator i profesjonalista. Koła crossów mają szerokość 28 cali, a ich opony są wąskie, mają przecież charakter wyczynowy i można je wykorzystywać na nierównych terenach. Mają także widelec przedni o mniejszym skoku. Czasem mają przednią amortyzację, ale nie jest to norma. Mocną stroną roweru crossowego jest jego waga. Waży on od 8 do 12 kilogramów, ponieważ buduje się go zwykle z aluminium i karbonu.
Jaki rower crossowy jest najlepszy?
Tak jak w przypadku innych najlepszy jest ten, który jest najdroższy, ale nie oznacza to, że w mniejszym przedziale cenowym nie znajdziemy dobrego crossa. Do 2000 zł powinniśmy, jako amatorzy, znaleźć coś, co będzie nam odpowiadało. Przy zakupie roweru w tym przedziale cenowym trzeba zwrócić uwagę na wagę roweru, jak lekkie są opony i w jaki bieżnik są wyposażone.
Specjaliści polecają takie rodzaje rowerów szosowych w cenach do 2000 zł:
- Kross Evado 3.0 – rama Aluminium Performance; widelec SR Suntour NEX XLO (skok 63mm);
- Kross Evado 2.0 – amortyzator przedni SR Suntour; amortyzowany wspornik siodełka; 21 biegów; komponenty Shimano; hamulce V-brake; waga 14,7 kg;
- Kross Evado 4.0 – rama Aluminium Lite; przerzutka przednia Shimano Altus, przerzutka tylna Shimano Alivio; koła 28 cali; opony Schwalbe CX Comp; waga 14,6 kg; hydrauliczne hamulce tarczowe;
- Unibike Crossfire Disc – koła 28 cali; hamulce tarczowe; aluminiowa rama; amortyzator przedni; waga 14,5 kg; regulowany wspornik kierownicy.
ależy zwrócić uwagę na to, że wyżej podane rowery mieszczą się w przedziale cenowym do 2000 zł. Ich ceny wahają się pomiędzy 1500 a 2000 zł, ale bliższe są tej wyższej kwocie. Często zdarza się, że rowery z wyższej półki można kupić jako używane. Jeśli komuś zależy na dobrym sprzęcie w przystępnej cenie, to musi trochę się natrudzić i poszukać w odpowiednich miejscach.
5 Comments
Isiah Medure · Grudzień 5, 2017 o 7:08 pm
Merytoryka wpisu odpowiednio fajnie i ciekawie jest.
Kirsten · Grudzień 5, 2017 o 7:49 pm
Całkowicie właściwe rozwiązanie.
Maurycy · Maj 15, 2018 o 5:37 pm
Merytorycznie bardzo dobrze napisane, ale brakuje mi trochę w zestawieniu wspomnienia o Rometach. Orkany są bardzo dobrymi modelami i też mieszczą się w tym budżecie. Rozumiem oczywiście że to jest subiektywne zestawienie, ale chciałem wspomnieć 😉
C1nek · Maj 17, 2018 o 7:42 pm
Polecacie Corssy rometa??
tomox · Maj 27, 2018 o 9:29 pm
Bardzo fajny artykuł ale brakuje mi rometa w zestawieniu.